п»ї Polska na minie i piramida drogowa Tygodnik Sieci
Autorzy 2023 - promocja!

Polska na minie i piramida drogowa

opublikowano: 12 kwietnia 2016
Polska na minie i piramida drogowa lupa lupa

RzÄ…d PiS odziedziczyÅ‚ po poprzednikach z PO i PSL paÅ„stwo bÄ™dÄ…ce jednym wielkim polem minowym, na które w dodatku wciąż spadajÄ… bomby – pisze StanisÅ‚aw Janecki, publicysta i komentator polityczny w najnowszym numerze tygodnika „wSieci”.

Publicysta opisuje katastrofalny stan kraju przejÄ™tego przez PiS po rzÄ…dach poprzedniej koalicji. I jest to stan, który dosadnie podsumowaÅ‚ kiedyÅ› minister BartÅ‚omiej Sienkiewicz mówiÄ…c, że za rzÄ…dów koalicji PO-PSL „paÅ„stwo istnieje tylko teoretycznie”.

Miny i bomby z opóźnionym zapÅ‚onem sÄ… niemal w każdym resorcie, urzÄ™dzie centralnym czy ważnej instytucji paÅ„stwowej. I nie tylko dlatego, że je tam celowo rzÄ…dzÄ…cy z Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego zostawili, by utrudnić rzÄ…dzenie ekipie Prawa i SprawiedliwoÅ›ci. Poprzednia wÅ‚adza po prostu tak rzÄ…dziÅ‚a, że wiele zastawionych min jest bezpoÅ›rednim nastÄ™pstwem ze sposobu sprawowania przez niÄ… wÅ‚adzy. A polegaÅ‚ on gÅ‚ównie na tymczasowoÅ›ci i doraźnoÅ›ci skutkujÄ…cej katastrofalnymi bÅ‚Ä™dami, które przed oddaniem wÅ‚adzy gorÄ…czkowo tuszowano, przede wszystkim zamawiajÄ…c opinie prawne. KosztowaÅ‚y setki milionów zÅ‚otych i miaÅ‚y być polisami, gdy bÅ‚Ä™dy wyjdÄ… na jaw. Nie bez znaczenia byÅ‚a też zwyczajna niekompetencja ekipy PO-PSL, co szczególnie wyraźnie widać po dziaÅ‚aniach nieistniejÄ…cego już Ministerstwa Infrastruktury, które po 2011 r. trzykrotnie reorganizowano, ale najwiÄ™ksze „zasÅ‚ugi” majÄ… ministrowie Cezary Grabarczyk i SÅ‚awomir Nowak – pisze StanisÅ‚aw Janecki.

Bomby najÅ‚atwiejsze do opisania i bardzo  trudne do rozbrojenia to różne konkretne zobowiÄ…zania skarbu paÅ„stwa. Polsce grożą np. wielomilionowe kary w zwiÄ…zku z bankructwami czy postawieniem na krawÄ™dzi finansowej przepaÅ›ci licznych firm zaangażowanych w budowÄ™ dróg i autostrad na Euro 2012, jak np. Polimex-Mostostal, Hydrobudowa, PBG, Poldim czy Radko. I tak jak w wypadku czeskiej Bogl a Krysl firmy te pozywajÄ… GeneralnÄ… DyrekcjÄ™ Dróg Krajowych i Autostrad, czyli de facto polskie paÅ„stwo. Nie tylko nie pÅ‚acono im na czas, lecz nakÅ‚adano na nie kary umowne, choć opóźnienia zwykle nie byÅ‚y ich winÄ…. Firmy te majÄ… szansÄ™ wywalczyć odszkodowania idÄ…ce nawet w miliardy zÅ‚otych, choć pewnie to potrwa kilka lat. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest obecnie uwikÅ‚ana w ponad 700 sporów prawnych z podmiotami budujÄ…cymi drogi i autostrady – czytamy.

Do sprawy odnosi siÄ™ również w Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa, który w wywiadzie z Wojciechem Surmaczem przyznaje: – Przez osiem lat koalicja rzÄ…dzÄ…ca PO-PSL oszukiwaÅ‚a, że wybuduje autostrady, którymi bÄ™dziemy mogli wszÄ™dzie dojechać. A prawda jest taka, że mamy tylko jednÄ… autostradÄ™, ponad 60 mld zÅ‚ dÅ‚ugu i masÄ™ pozwów w sÄ…dach od firm, którym paÅ„stwo polskie nie zapÅ‚aciÅ‚o za budowÄ™ dróg.

WiÄ™cej „drogowej piramidzie” w najnowszym wydaniu tygodnika „wSieci”, w sprzedaży od 11 kwietnia br., także w formie e-wydania na http://www.wsieci.pl/e-wydanie.html



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj siД™ | ZapomniaЕ‚em hasЕ‚a