Autorzy 2023 - promocja!

Twoje zdrowie – bezpiecznie i wygodnie online

opublikowano: 1 czerwca 2020
Twoje zdrowie – bezpiecznie i wygodnie online lupa lupa

Do korzystania z Internetowego Konta Pacjenta przekonuje Polaków i komplementarność, i wygoda dostępu do usług w zakresie ochrony zdrowia. W tym „centrum dowodzenia” znajdują się informacje o twoim przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu, ale także pakiet funkcjonalności pozwalający załatwić szereg spraw bez konieczności wychodzenia z domu. Tak jak niegdyś Polacy chętnie przestawili się na bankowość elektroniczną, tak dziś nie wyobrażamy sobie życia bez e-recept czy e-wizyt u lekarza

Informacje o naszym zdrowiu zapisane są w różnych systemach ochrony zdrowia. Internetowe Konto Pacjenta (IKP) jest aplikacją Ministerstwa Zdrowia, która porządkuje te rozproszone dotąd informacje medyczne w jednym miejscu. Znajdują się tu m.in. dane zaczerpnięte z:

  • Systemu e-zdrowie (P1) – dotyczące e-recept i e-skierowań, które zmieniają system ochrony zdrowia z papierowego na cyfrowy i otwierają nowe możliwości korzystania z elektronicznych dokumentów medycznych;
  • Zintegrowanego Informatora Pacjenta – systemu Narodowego Funduszu Zdrowia, który od 2008 r. gromadzi informacje o udzielonych świadczeniach oraz kwotach, które zostały przekazane na finansowanie twojego leczenia;
  • Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – który z Centralnego Wykazu Ubezpieczonych przekazuje informacje o relacjach opiekun-podopieczny, co pozwala nadać uprawnienia do konta dziecka temu z rodziców, który zgłosił je do ubezpieczenia. Stąd także pochodzi wiedza o e-zwolnieniach.

 

Ponadto Internetowe Konto Pacjenta ułatwia korzystanie z usług cyfrowych. O tym przekonali się podczas pandemii nawet ci Polacy, którzy przedtem nie wiedzieli o jego istnieniu. Rozwiązania dostępne na IKP pozwoliły nam korzystać z opieki służby zdrowia w momencie największych ograniczeń, ale ich wygoda sprawia, że pozostaną w naszym życiu, kiedy zdążymy już zapomnieć o koronawirusie.

E-RECEPTA – OD RĘKI

Na Internetowym Koncie Pacjenta możesz sprawdzić i pobrać wystawione e-recepty – zarówno po wizycie, jak i po konsultacji online – bez konieczności odbierania ich osobiście w przychodni. Tutaj również w każdej chwili możesz odświeżyć informacje o dawkowaniu poszczególnych leków, zapoznać się z ulotkami informacyjnymi każdego z nich. System podpowie także, czy wszystkie przepisane leki zostały wykupione, sprawdzi, jaki jest status e-recepty. E-recepty pojawiają się od razu po wystawieniu i podpisaniu ich elektronicznie przez lekarza, pielęgniarkę lub położną. Jeśli na swoim koncie zobaczysz receptę, której nie poznajesz, kliknij w link u dołu strony i zgłoś nieprawidłowość. W historii swoich recept znajdziesz również te papierowe zrealizowane od stycznia 2019 r. – gdyż farmaceuta przekazuje każdorazowo do systemu e-zdrowie (P1) informację o realizacji recepty. Historia sięga dalej – aż do roku 2008 – jednak dotyczy to jedynie recept zapisanych w systemie ZIP, które zostały zweryfikowane i opłacone przez NFZ.

ELEKTRONICZNA RECEPTA SMS-EM LUB E-MAILEM

Informację o przepisanych e-receptach i e-skierowaniach dostaniesz na telefon lub pocztą elektroniczną. Wystarczy uzupełnienie danych na własnym Internetowym Koncie Pacjenta: zaznaczenie, że chcesz otrzymywać powiadomienia przez e-mail lub SMS. Na adres e-mail będziesz otrzymywać informację z załączoną w PDF e-receptą. Do jej realizacji wystarczy okazanie recepty na ekranie smartfona farmaceucie, który zeskanuje kod i wyda lek. Z kolei na telefon przychodzi SMS z 4-cyfrowym kodem. Ten kod wraz ze swoim numerem PESEL możesz podać w aptece zamiast pokazywania papierowego wydruku informacyjnego, o który zawsze możesz poprosić lekarza. Jest to także ułatwienie dla osób, które wykupują leki swoim bliskim czy przyjaciołom: wystarczy znajomość kodu i nr PESEL pacjenta. Dzięki temu rozwiązaniu nie trzeba również wracać do lekarza, który niewyraźnie wypisał receptę lub gdyby została zgubiona albo zniszczona. Jeśli leczysz się przewlekle i stale przyjmujesz konkretne leki, niepotrzebna jest wizyta w przychodni tylko po przedłużenie leku. Wystarczy e-wizyta, czyli telefon lub kontakt e-mailowy z lekarzem, który może wystawić ci e-receptę. Wiadomość o niej dostaniesz natychmiast w momencie wystawienia w systemie, a recepta pojawi się na Internetowym Koncie Pacjenta.

– Możliwość wydania e-recepty na przedłużenie przyjmowania leku to wygoda dla pacjenta, który zgłasza potrzebę podczas rozmowy telefonicznej bez konieczności przychodzenia do nas tylko w tym celu. Dla ośrodka zdrowia oznacza zaś lepszą organizację pracy: lekarz przyjmuje pacjentów, którzy wymagają bezpośredniego badania, a ja mogę w tym czasie telefonicznie „wypisać” e-receptę. Dzięki temu zniknęły kolejki w naszej przychodni – mówi Marta Szymańska, pielęgniarka pracująca w przychodni lekarskiej.

ZARZĄDZAJ KONTEM DZIECKA

Internetowe Konto Pacjenta to baza wiedzy każdego rodzica o zdrowiu jego dziecka. Na swoim IKP masz dostęp do informacji medycznych twoich dzieci, które nie ukończyły jeszcze 18. roku życia. Konto dziecka jest dostępne u tego rodzica, który zgłosił je do ubezpieczenia w ZUS. Począwszy od 16. r.ż., nastolatek może się logować na swoje IKP, czytać swoje dane, ale nie ma pełnych uprawnień, np. nie może wyrażać zgody na operacje i zabiegi, nie może upoważniać innych osób do odczytywania jego danych.

Dorosły właściciel IKP może nadać uprawnienia osobom trzecim, udzielając im pełnomocnictwa poprzez konto. W ten sposób seniorzy mogą podzielić się dostępem np. ze swoimi dziećmi, które dopilnują terminów wizyt i wykupu leków. Internetowe Konto Pacjenta służy również udostępnianiu wybranemu lekarzowi, a nawet całej placówce medycznej, twojej elektronicznej dokumentacji medycznej. Upoważnienia możesz udzielić na określony czas i zakres danych. Wszystko to pod warunkiem, że w gabinecie lekarskim czy w przychodni jest zainstalowany odpowiedni system.

Niezwykłą wygodą dla rodzica jest dostęp do wszystkich spraw związanych ze zdrowiem rodziny w jednym miejscu. Nie sposób pamiętać lub mieć przy sobie w każdym momencie pełną dokumentację każdego dziecka. Dostęp do informacji online, na Internetowym Koncie Pacjenta, pozwala nie tylko na kontrolę zdrowia i rozwoju każdego dziecka, ale również na szybką reakcję i podejmowanie decyzji w nagłych sytuacjach zdrowotnych – mówi Izabela Wardaszka, mama piątki dzieci.

ZGŁOŚ NIEPRAWIDŁOWOŚĆ

Internetowe Konto Pacjenta pozwala dokonać wyboru lub zmiany lekarza, pielęgniarki czy położnej Podstawowej Opieki Zdrowotnej – online. Sprawdzisz tu również, kto i kiedy Cię zgłosił do ubezpieczenia zdrowotnego, czy masz ważne ubezpieczenie zdrowotne (tzn. czy masz prawo do świadczeń zdrowotnych w ramach NFZ), a także wysokość opłaconych składek czy datę zarejestrowania ostatniej z nich. Tutaj zapisują się wszystkie otrzymane e-skierowania oraz związane z nimi terminy zaplanowanych konsultacji, zabiegów lub pobytów w szpitalach i uzdrowiskach. Dostępna jest historia wizyt lekarskich w ramach NFZ oraz informacje na temat świadczeń, jakich ci udzielono, ile NFZ za nie zapłacił, a także wystawionych elektronicznych zwolnień lekarskich. System oferuje też możliwość zgłaszania nieprawidłowości do NFZ, w przypadku gdy informacje, które w nim odczytujemy, nie są zgodne z naszą wiedzą na ten temat.

SPRAWDŹ WYNIK TESTU NA COVID-19

Internetowe Konto Pacjenta jest stale rozwijane z myślą o potrzebach pacjenta, dlatego pojawiają się na nim nowe funkcjonalności. Od maja br. wprowadzono możliwość sprawdzenia online wyniku testu na koronawirusa. Więcej informacji znajdziesz pod adresem pacjent.gov.pl/punkty-pobran.

Jeśli masz endoprotezy, teraz możesz już śledzić na swoim IKP informacje o endoprotezoplastykach stawowych zrealizowanych w ramach NFZ od 2008 r.

Udostępniono również dane dotyczące ubezpieczeń zdrowotnych: odczytasz wysokość aktualnych składek, ale także podsumowanie z poprzednich lat. Dowiesz się, ile wyniosła refundacja świadczeń, recept czy pobytów w uzdrowiskach.

 

 

Pacjent.gov.pl to serwis informacyjny Ministerstwa Zdrowia, dzięki któremu obywatele mają w jednym miejscu dostęp do najważniejszych informacji na temat ochrony zdrowia w Polsce. Z artykułów publikowanych w serwisie można dowiedzieć się m.in. tego jak działają e-usługi, zapoznać się z informacjami na temat programów profilaktycznych, czy też sprawdzić gdzie uzyskać pomoc w nagłych przypadkach. Pacjent.gov.pl to też adres, pod którym zalogujesz się na Internetowe Konto Pacjenta, używając profilu zaufanego.

Profil zaufany to twoja przepustka do przeprowadzenia wielu spraw urzędowych online, w tym również zarządzania swoim Internetowym Kontem Pacjenta. Jeżeli dotąd nie korzystałeś z własnego profilu zaufanego, wejdź na stronę obywatel.gov.pl i postępuj zgodnie z instrukcjami w zakładce Załóż Profil Zaufany.

 

 

E-wizyta ułatwia życie pacjentom 24 godziny na dobę

E-wizyta to konsultacja online z lekarzem lub pielęgniarką udzielana za pomocą wideorozmowy, chatu lub rozmowy przez telefon, bez konieczności wychodzenia z domu. Usługa jest dostępna 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.

Jeśli po godzinach pracy przychodni, w dzień wolny od pracy lub z innego powodu nie możesz skontaktować się ze swoim lekarzem rodzinnym, wypełnij online formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem

pacjent.gov.pl/ewizyta i zarejestruj się na e-wizytę lekarską lub pielęgniarską.

Podczas e-wizyty możesz m.in.:

• skonsultować niepokojące objawy lub złe samopoczucie,

• omówić wyniki badań, np. poziomu cukru czy ciśnienia,

• poprosić o e-receptę na leki, które stale przyjmujesz w przewlekłej chorobie,

• zapytać o dawkowanie leku.

Możesz również otrzymać poradę medyczną, a pracownik medyczny podejmie decyzję, czy e-wizyta jest wystarczająca w twoim przypadku. Czasami potrzebna będzie wizyta tradycyjna, by lekarz mógł Cię zbadać i ocenić bezpośrednio stan twojego zdrowia.

Na e-wizytę można się zapisać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, także w niedziele i święta. Pamiętaj jednak, aby w dni robocze w godzinach 8:00–18:00 w pierwszej kolejności spróbować skontaktować się ze swoim lekarzem Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Jeśli nie będzie to możliwe, wtedy skorzystaj z e-wizyty. 

– Nie umiem sobie wyobrazić, w jaki sposób działałaby służba zdrowia podczas pandemii, gdyby pacjenci nie mogli korzystać z teleporad. Myślę, że niejednemu z nas ta opcja uratowała zdrowie, a może nawet życie. Jednocześnie nie umiem sobie wyobrazić, że przyzwyczajeni do wygody, jaką daje możliwość konsultacji lekarskiej online, porady czy poproszenia o przedłużenie recepty przez telefon, mielibyśmy wrócić do zwyczaju chodzenia do przychodni – pomijając oczywiście te sytuacje, w których jest niezbędny bezpośredni kontakt z lekarzem. E-wizyta rozwiązuje problem kolejek, dostępności lekarza, pomaga oszczędzić czas i daje poczucie bezpieczeństwa ciągłości opieki – wymienia Katarzyna Kroczyńska, której rodzina korzysta z cyfryzacji usług zdrowotnych.

 

E-wizyta krok po kroku

1. Podczas wypełniania formularza online na portalu pacjent.gov.pl podajesz swoje imię, nazwisko, wiek, PESEL, adres, e-mail i telefon.

2. Na podany adres e-mail otrzymasz wiadomość, jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon. Komputer lub laptop musi mieć głośniki, kamerę i mikrofon. Zalecane jest korzystanie z jednej z następujących przeglądarek: Edge, Firefox, Opera, Safari, Chrome, Internet Explorer.

3. Gdy termin e-wizyty będzie się zbliżał, otrzymasz informację SMS-em, a następnie e-mail z linkiem, w który musisz kliknąć, by połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką. Pilnuj terminu, aby nie przepadł!



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła