"Sieci": Edukacja na zakręcie
"Jak rozwijajÄ…ca siÄ™ pandemia zmniejszyĹ‚a liczbÄ™ domorosĹ‚ych lekarzy, nauczywszy nas trochÄ™ pokory, tak towarzyszÄ…ce jej okolicznoĹ›ci znacznie zwiÄ™kszyĹ‚y szeregi nauczycieli i dydaktyków".
Jak rozwijajÄ…ca siÄ™ pandemia zmniejszyĹ‚a liczbÄ™ domorosĹ‚ych lekarzy, nauczywszy nas trochÄ™ pokory, tak towarzyszÄ…ce jej okolicznoĹ›ci znacznie zwiÄ™kszyĹ‚y szeregi nauczycieli i dydaktyków − o polskiej edukacji wobec wyzwania nauczania zdalnego na systemowÄ… skalÄ™ oraz pomysĹ‚ach dydaktycznych realizowanych po transformacji pisze na Ĺ‚amach nowego wydania tygodnika „Sieci” MaĹ‚gorzata Ĺ»aryn.
Autorka artykułu odnajduje analogie pomiędzy aktualną sytuacją polskiej edukacji i uczeniem ludzi w czasach okupacji II Wojny Światowej:
NastaĹ‚ czas wyjÄ…tkowy i pionierski. Nikt jeszcze nie praktykowaĹ‚ zdalnego uczenia na skalÄ™ systemowÄ…. Testujemy prototyp. Podobny prototyp wprowadzaĹ‚o Polskie PaĹ„stwo Podziemne. Wtedy teĹĽ na pewno pojedyncze metody byĹ‚y mocno krytykowane. Wtedy teĹĽ daleko byĹ‚o do doskonaĹ‚oĹ›ci dydaktycznej. Ale gdyby nie ówczesna niedoskonaĹ‚ość, czy bylibyĹ›my dziĹ› Polakami? PamiÄ™tajmy, ĹĽe lepsze jest wrogiem dobrego i tylko ten nie robi bĹ‚Ä™dów, kto nic nie robi.
Dziennikarka odnosi siÄ™ takĹĽe do metod nauczania wprowadzonych po transformacji w latach 90.:
OtóĹĽ to pojÄ™cie Ĺ›wietnie mieĹ›ci siÄ™ w zakresie nowomowy, czyli jak caĹ‚e to zjawisko niesie w sobie zakĹ‚amanie. Metody aktywizujÄ…ce przeznaczone dla ucznia aktywizowaĹ‚y w istocie nauczyciela, i to teĹĽ tylko na poczÄ…tku. ChodziĹ‚o o to, ĹĽeby uczniowi dostarczyć materiaĹ‚u i gotowych narzÄ™dzi do poznawania i interpretacji rzeczywistoĹ›ci. Czyli – na przykĹ‚adzie przedmiotów humanistycznych – uczeĹ„ dostawaĹ‚ wybrane i spreparowane przez nauczyciela materiaĹ‚y: fragmenty tekstów ĹşródĹ‚owych, mapy, ilustracje. Na ich podstawie miaĹ‚ odpowiedzieć na zadane pytania. Do tego w póĹşniejszych latach doszedĹ‚ pomysĹ‚ na ograniczenie dostarczanych informacji – poprzez np. czytanie fragmentów lektur, z których treĹ›ciÄ… zapoznawano siÄ™ na podstawie opracowaĹ„. Za duĹĽo wiedzy – grzmieli ówczeĹ›ni dydaktycy – za maĹ‚o umiejÄ™tnoĹ›ci! No to tniemy!
Dziennikarka nawiÄ…zuje takĹĽe do krytykowanych powszechnie lekcji emitowanych przez TelewizjÄ™ PolskÄ…. Stwierdza, ĹĽe niski poziom tych materiaĹ‚ów wynika z systemu edukacji zbudowanego po transformacji.
SkÄ…d nauczyciel przez dĹ‚ugoletniÄ… praktykÄ™ przyzwyczajony do pracy z przewagÄ… formy nad treĹ›ciÄ… ma umieć twórczo dziaĹ‚ać przy tablicy (niegdysiejsza obelga dydaktyczna), skÄ…d ma czerpać wiedzÄ™ i poglÄ…d – wĹ‚asny – jeĹ›li realizowaĹ‚ cudze konspekty? Jak ma uczynić lekcjÄ™ atrakcyjnÄ…, skoro zabrakĹ‚o rekwizytów, którymi siÄ™ posiĹ‚kowaĹ‚? SĹ‚owem – jak ma przekreĹ›lić dotychczasowÄ… rutynÄ™? Za sprawÄ… pandemii widzimy, ĹĽe król jest nagi.
WiÄ™cej na temat polskiej edukacji w czasie pandemii w najnowszym numerze „Sieci”, w sprzedaĹĽy od 20 kwietnia br., takĹĽe w formie e-wydania – polecamy tÄ™ formÄ™ lektury, by przeczytać bieĹĽÄ…ce wydanie tygodnika, nie trzeba przecieĹĽ wychodzić z domu, wystarczy kliknąć:http://www.wsieciprawdy.pl/e-wydanie.html.